המוזיאון לאמנות עכשווית – אום אל פאחם

המוזיאון לאמנות עכשווית באום אל פאחם הוא פרי יוזמתו של האמן סעיד אבו שקרה, שמאמין ביצירה אמנותית דווקא על רקע המציאות הסבוכה של החיים באום אל פאחם. תחילה הקים בעיר גלריה לאמנות. לאחר מכן ייסד את עמותת אלסבאר שתכלית קיומה היא הקמת מוזיאון האמנות הפלסטיני הראשון בישראל. העירייה הקצתה למען הרעיון שטח של 13 דונם במזרח העיר, סמוך למגרש הכדורגל המקומי. המוזיאון אמור לכלול, נוסף על חללי התצוגה, גם ארכיון היסטורי לתולדות העיר ואזור ואדי עארה בכללותו. בשנת 2008 הכריזה העמותה על תחרות אדריכלית פומבית שהופקה בשיתוף עם עמותת האדריכלים ומפעל הפיס. היה זה שלב נוסף בתכנון המוזיאון כאשר הניסיונות הקודמים לא צלחו.
כשהציעו לי ליאור ציונוב וליאור וויתקון (סטודנטים שלי לשעבר) לחבור אליהם לצוות שישתתף בתחרות לתכנון המוזיאון לאמנות באום אל פאחם חשבתי שהגיעה השעה לחזור ולהציב רגל מחוץ למגרש המוכר של אדריכלות השימור. בעשורים האחרונים הפך תכנון מוזיאונים לאחד מאפיקי הביטוי העיקריים בארכיטקטורה העולמית, מגמה שלא פסחה גם על הארץ. מבנה המוזיאון חשוב לא פחות מהמוצגים המאוחסנים בתוכו, ומשמש לא פעם למיתוג העיר או האזור שבתוכם הוא נבנה.
המוזיאונים של תקופתנו הם הזירה שבה ניתן לאדריכלים החופש הרב ביותר להעניק ביטוי פיזי לערכים רעיוניים מופשטים, המקום שבו מצפים מהם לנסח אמירה תרבותית משמעותית – לא פחות, ולעתים הרבה יותר, מאשר בפרוייקטים בשימור.
ייחודו התרבותי של המוזיאון באום אל פאחם ומיקומו בעיר (שבעברה הייתה כפר חקלאי ועדיין ניכר בה), היו הבסיס, נקודת המוצא בעת גיבוש ההצעה לתחרות. את מבנה המוזיאון הקופסתי מיקמנו בחלק הגבוה של המגרש, כנקודת ציון מרחבית המשקיפה אל ואדי עארה. הוא תוכנן כמערכת קונסטרוקטיבית אורתונולוגית פתוחה מפלדה, עטופה מכל צדדיה במסכי סינון שמתכתבים ישירות עם מורשת הקליגרפיה הערבית. ההצעה שגיבשנו מצאה חן גם בעיני השופטים בתחרות ובראשית נובמבר 2008 הוכרזנו כזוכים. במוזיאון באום אל פאחם חשוב לשמור על ערכי הטבע שהולכים ונרמסים תחת רגלי הפיתוח, ועל הקשר שבין הנוף הבנוי ובין החורש הטבעי והעורף החקלאי, שהוא שכבת הבסיס של כפר ערבי-פלסטיני.
עקב קשיים שונים נדחה קידומו של הפרוייקט עד להודעה חדשה.

 
יזם: סעיד אבו שקרה, עמותת אלסבאר
תכנון: אדריכל אמנון בראור,ליאור ציונוב – ליאור ויתקון אדריכלים